شرایط کنکور مجدد

سهم «سوابق تحصیلی» در کنکور سال سایت konkoorahmadi ۱۴۰۲ چقدر است؟ حداقل این است که نوع رشته آینده را میدانید. ابتدا بیعانهای یا پیشپرداختی داشتند که دست کم ۱۰ میلیون تومان بود و در مرحله بعد هم برای دریافت هندزفری مخصوص و کارتی که کار تلفن همراه را انجام میداد، هزینهای از ۲۰ میلیون تومان به بالا پرداخت کردند. عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: نباید فعالیت نمایشی داشته باشیم و کارها باید دارای قوام باشند؛ بنابراین باید در ابتدا تفاوت بین برنامه درسی و کتاب درسی را قائل شویم که این از ظرافتهای کار آموزش و پرورش است. «من اطلاع دقیقی درباره کنکور سراسری ندارم اما روند طراحی پرسش کنکورهای دکتری و ارشد به این صورت است که ابتدا سنجش با نامهای کاغذی در پاکتی مخصوص (هیچ مرحلهای به صورت ایمیل یا ارسال فایل در پیامرسانهای مجازی نیست) از حدود ۳۰-۲۰ نفر از چهرههای شاخص هر درس درخواست طراحی پرسش میدهد. مثلا رتبه اول کنکور تجربی درس ریاضی را حدود ۵۰ درصد زد اما یک نفر که من کامل میشناسمش و درسهای دبیرستان را نمیتوانست پاس کند، ۸۰ درصد ریاضی زد.

زمان پاسخگویی به این ۲۵ سوال، ۲۰ دقیقه است پس برای پاسخ دادن به هر سوال کمتر از ۱ دقیقه وقت دارید. این معلم و ناظر جلسه کنکور در پاسخ میگوید: «چون به خودم پیشنهاد شد. اگر بخواهید این موضوع را سر جلسه پیاده کنید، ممکن است که کمی سخت باشد. اول از همه باید بدانید که آیا لازم است از کلاس کنکور بهره بگیرید یا خیر. دقیقا در کنکور سراسری ۱۴۰۰ چه اتفاقی رخ داد و تقلبی که گسترده خوانده میشود، چگونه ساماندهی و عملی شد؟ اما بر چه اساس پیشبینی چنین شرایطی را داشت؟ که این روش بر اساس منحنی فراموشی میباشد. نامش «فرزاد محمدیزاده» است که در کنکور همان سال رتبه ۹۳ منطقه سه را کسب کرده و حالا دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. به جرات میتوان این ادعا را مطرح کرد که مهمترین وظیفه موسسات مشاوره تحصیلی ارائه راهکارهای جامع و کاربردی برای مشکلات یادگیری کودکان و دانش آموزان است و برخی از موسسات مطرح به صورت تخصصی تنها در این زمینه فعالیت میکنند.

واقعا بالای ۸۰ درصد اونهم کسی که ریاضی را افتاده بود. طرف حتی اینقدر حالیاش نبود که کنکور سخت بود، بعد کنکور کارنامهاش رو استوری کرد و درصد ریاضیاش بیشتر از ۸۰ درصد بود. بعد هم جواب درست را میگفتند. فعالان شبکههای اجتماعی و آنها که تیر پارسال اخبار را دنبال میکردند البته به خاطر دارند که درست در روز برگزاری کنکور سراسری کانالی با نام مشخص در تلگرام، حدود یک ساعت پس از آغاز کنکور هم تصاویر پرسشها و هم پاسخ را منتشر کرده بود؛ البته گردانندگان آن کانال همان روز متنی در کانال خود منتشر کردند و مدعی شدند که با هدف تلاش برای عدالت، افشاگری و رسوایی این تقلب گسترده دست به چنین اقدامی زدهاند. اما بارها در خبرهای رسمی از امتحان مجدد سنجش و بررسی شرایط افراد با رتبههای مشکوک سخن به میان آمده بود و حتی رییس پیشین سازمان سنجش از فراخواندن حدود ۶۰۰ نفر به امتحان مجدد خبر داده بود اما آن طور که رضا میگوید این افراد همه همچنان مشغول دانشگاهاند: «من هم شنیدم که قرار است از اینها امتحان بگیرند ولی میدانم که الان دارند دانشگاه درس میخوانند. وی یادآور شد: طبق گزارش ارائه شده در نشست امروز حدود ۸۰۰ نفر از متقلبان کنکور سراسری با دستگاه آشکارسازی تقلب، ساخته شرکتهای دانش بنیان دستگیر شدند؛ در آزمون سراسری امسال به تمام مراکز آزمون اطلاع داده شد تا از این دستگاه استفاده کنند و به محض روشن شدن دستگاهِ تقلب، آن را شناسایی کرده و سپس فرد متخلف را تحویل مراجع قضایی بدهند.

پیش از آن که به روایت کنکور پارسال و جزییات تقلب کمسابقه بپردازیم، نگاهی به کارزارهای پرتکرار این روزها بخشی از واقعیت رخداده را روشن میکند؛ وضعیت (استوری) واتساپ و اینستاگرام ساکنان کهگیلویه در چند روز گذشته به طور گسترده به یک درخواست مشخص ختم میشود: «کنکور را سالم برگزار کنید.» آنها این درخواست خود را از استوری شبکههای مجازی و اجتماعی هم فراتر بردهاند و در چندین خبرگزاری هم با امضای مجازی، کارزارهایی را برای مقابله با تکرار اتفاق سال گذشته ایجاد کردهاند؛ کمپین «اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تکرار تقلب در کنکور ۱۴۰۱» در خبرگزاری فارس نزدیک به ۱۰ هزار امضا دارد و در وبسایت «کارزار» هم چندین کمپین و درخواست مشابه ایجاد شده است. آنها روز امتحان با این تجهیزات به محل برگزاری کنکور رفتند و در ادامه هم پاسخها از داخل گوشی به این افراد اطلاع داده میشود: «موبایلکارتی حالت پاسخ خودکار داشت و ما قبلا همه اینها را چندین بار تست کرده بودیم. میدانی چرا اینها سراغ کنکور آزمایشی میآیند؟

در واقع درصد شما به تنهایی در یک درس خاص مهم نیست، بلکه درصد شما در مقایسه با دیگران و دروس رتبه ساز تجربی مهم است. درباره کنکور سراسری با توجه به تعداد به شدت کمتر درسها و همچنین اهمیت بیشتر آن و داوطلبان میلیونی، به نظر میآید که استانداردهای مراقبت از پرسشها بالاتر است و احتمالا لورفتن پرسشها هم ناچیز. با اجرای این طرح نیز همچنان باید کنکور برگزار شود، ولی یک کنکور یکپارچه باید به چند ده کنکور مجزا تبدیل شود. راه حل های جدید را به ذهن بسپارید و تلاش کنید که هر تست را با کمک چند روش حل نمایید. قسمت ششم از دروس اختصاصی کنکور هنر مرتبط با موسیقی خواهد بود. حتی مرحله اعلام قبولی دانشگاهها هم که رسید باز هیچی نگفت تا اینکه کمکم یه خبری زیرزیرکی پیچیده بود که کلی آدم عجیب پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی قبول شدن. ما در یک مرحله به بالاترین سطح از تسلط نخواهیم رسید. از برادرم خواستم که درباره یک مدل هندزفری خاص که در گوش میرود و اصلا دیده نمیشود، بپرسد. شاید داوطلبان این رشته توصیه کنند که کارشان نسبت به دوستانشان که در رشته های ریاضی یا تجربی هستند آسان تر است اما باید بدانید که هر رشته ای سختی خاص خودش را دارد.

بر پایه مصوبه ۳۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۲، سازمان سنجش موظف به ارائه برنامهای در جهت بهبود و ارتقای آزمون ورود به دانشگاهها شده بود که مغفول ماند. گویا سال ۹۹ هم تقلب شده بود ولی مثل ۱۴۰۰ انگار نبود. روایت تقلب پارسال در هر گوشه این چند شهر در جریان است اما چطور میشود از اتفاقافتادن تقلبی در این سطح مطمئن بود؟ فرزند خود من چند سال پیش کنکوری بود و میدانم که چه مرارت و تلخی را طی کرد و خودم هم چقدر در این سال سختی کشیدم. همانطور که میدانید، هدف فروشگاه اینترنتی گاج مارکت، برقراری عدالت آموزشی برای همهی دانشآموزان و کمک به پیمودن هر چه راحتتر این مسیر مهم و حساس برای آنان است. عکاس به ثبت لحظههایی از زمان میپردازد که نمایشدهندهی حالات انسانی، پدیدههای علمی، مناظر طبیعی و غیره است و روی نوار حساس فیلم ثبت میشود.

رضا میگوید در همین شهر کوچک اطراف سیرجان بیش از هشت نفر با شرایط مشابه را میشناسد که همه پزشکی و دندانپزشکی کرمان قبول شدند. مشابه این روایتها در چندین استان مختلف و بیش از همه در شهرهای کوچک و حتی برخی روستاها فراوان است؛ خودشان اما میگویند وقتی تقلب و پاسخها به دورافتادهترین مناطق ایران یعنی کهگیلویه و ایلام و جنوب کرمان رسیده، حتما خیلی زودتر به شهرهای بزرگ هم رسیده است. خلاصه روایت به این صورت است که این افراد در هر شهر و منطقه با یک یا چندین واسطه با فرد هماهنگکننده در ارتباط بودند. کلیه رشته های فوق از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی برای دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، موسسات غیرانتفاعی و پیام نور استخراج شده است و اکثر آن ها نیز در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی به دو صورت با آزمون و بدون آزمون ارائه می شود. چون دفترچه من متفاوت از دفترچهای بود که آنها در بیرون داشتند، اول هر پرسش را برایم میخواندند و من باید آن سوال را پیدا میکردم. داوطلبان باید به 170 سوال دفترچه تخصصی در مدت زمان 175 دقیقه پاسخ دهند. مثلاً در بررسی سوالات کنکور سالهای قبل ممکن است مشاهده کنید که از یک کتاب هر چند سال یک سوال میآید.

اینجا بود که فهمیدم اون آدم میخواست پول بده برای سوالات کنکور و اومده بود سراغ من که پول رو با هم تقسیم کنیم ولی روش نشد یا میترسید که مستقیم بگه. مثلا من همین امسال در آزمونهای آزمایشی کسی را سراغ دارم که رتبه ۱۸ آورده در حالی که پنج سال از درس و دانشگاه دور بوده ولی در کنکور آزمایشی شده رتبه ۱۸. او در پاسخ مثالهای فراوانی را پشت سر هم بیان میکند و میگوید: «خب بالاخره خیلیها را گرفتند و کلی پرونده هم درست شده.» او مثالهایی از افرادی که پس از سالها دوری از درس و کتاب، امسال دانشجوی پزشکی شدند، مطرح میکند اما نمیخواهد که این مثالها منتشر شود: «هر کدامش که منتشر شود همه میفهمند بحث درباره چه کسی است.

به یاد داشته باشید حذف شیمی و مطالعه نکردن آن می­تواند رتبه شما را تا حد زیادی تنزل دهد و این مقدار آنقدر زیاد است که نمی­توان از آن چشم­پوشی کرد. جواب:تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان و کنکور و شاید دانشگاه! به نظر میآید این فهرستها از سوی معترضان پیگیر محلی یا از دل گزارشهای مردمی با هدف ارائه به نهادهای ناظر تهیه شده و در مراحل و شاید ناامیدی از پیگیری جدی، دستبه دست چرخیده است. آنلاین آکادمی این افتخار رو داره که تونسته با انتخاب یک پلتفرم عالی، با امکانات بسیار، خدمات آموزش رو به دانش پژوهان سراسر کشور ارائه بده.

اینکه پرسشها چگونه به بیرون رسیده بود هم بخش دیگری از ماجرا است؛ مسئولان اصلی این تیمها، افرادی را با هدف قبلی در کنکور ثبت نام کرده و از آنها خواسته بودند که از صفحات مختلف عکس بگیرند و به بیرون ارسال کنند. بخش دیگری از صحبتهای این دانشجوی پزشکی که حالا مشاوره و همکار یکی از موسسات کنکور هم هست، به برنامهریزی بلندمدت برخی افراد برای تقلب در کنکور پیش رو برمیگردد: «اطلاعاتی که همه مردم شهر هم از پرونده میدانند این است که تعدادی از قبل برنامهاش را داشتند. حتی برای آزمونهای نهایی هم این روند اتفاق میافتد؛ یعنی تعدادی قبل از اینکه ما به حوزه آزمون نهایی برسیم سوالات را داشتند. همان­طور که می­دانید اهمیت شیمی در کنکور، برای دو گروه آزمایشی ریاضی و تجربی بسیار زیاد است. این گفته به این معناست که اگر مثلا در کنکور سراسری تجربی همه یک درس خاص را ۱۰۰% بزنند و شما یک آن درس خاص را ۹۵% بزنید، شاید در نگاه اول درصد شما بسیار عالی باشد، ولی چون در مقایسه با بقیه درصد پایین تری زده اید رتبه و تراز مناسبی را کسب نخواهید کرد. نخ قصهای که در این گزارش و تحقیق از کهگیلویه آغاز شده اما به استانهای دیگری هم کشیده میشود؛ کرمان، ایلام و شاید استانهایی بیش از انگشتان یک دست: تقلبی گسترده و کمسابقه در کنکور سراسری ۱۴۰۰ که به جلسات مسئولان کشوری، دستگیری برخی عاملان و حتی تغییر در شیوه برگزاری کنکور هم کشیده شده اما همچنان بسیاری از متقلبان در دانشگاههای دولتی به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی مشغولند.

درس زمین شناسی اولین سوالات دفترچه اختصاصی کنکور رشته تجربی را تشکیل می دهد و شامل 25 تست (از شماره 101 تا 125) می باشد. این کتاب شامل سه سال زبان دبیرستان است و دستور و معانی و گرامر را شامل میشود. هندزفری دریافتی آنها کاملا داخل گوش قرار میگرفت که امکان تشخیص آن بهشدت پایین بود؛ عبارت خود این فرد «هندزفری نامریی» و «موبایل مسترکارت» است. اما از نگاه طراح پرسشهای یکی از درسهای کنکورهای ارشد و دکتری در هفت سال گذشته، آیا امکان لورفتن پرسشها در این مرحله وجود دارد؟ فقط با شرکت در کنکور و کسب رتبه برتر امکان پذیر است.

موسسه کارنامه خرد تنها موسسه کنکوری در ایران است که علاوه بر کلاسهای گروهی، خدمات کلاس های خصوصی را نیز با دبیران برند را به صورت آنلاین ( برخط ) ارائه میکند،در بقیه موسسات فقط کلاسهای گروهی را میتوانید با اساتید مشهور داشته باشید. خوشمزهترین خیابان تاریخی ایران کجاست؟ تفریح پولدارها در این خیابان تهران چه بود؟ با این توضیحات اما چگونه افرادی از پیش خود را برای تقلب در این کنکور آماده کرده بودند و شیوه آنها دقیقا چه بود؟ موقعی که رتبهها اومد که هیچ خبری از این آدم نبود چون دخترش دو یا سه سال پیش رفته بود پرستاری. گذشت تا رتبهها اومد و متاسفانه رتبه پسر من با وجود اینکه هم کنکورهای آزمایشاش عالی بود و هم عالی درس خونده بود، خوب نشد. او که حالا در کنار تحصیل پزشکی به مشاوره و هدایت تحصیلی دانشآموزان مناطق محروم مشغول است، روایت ماجرا را اینگونه تعریف میکند: «انتظار داشتم رتبهام بهتر شود ولی فکر نمیکردم دلیل خاصی داشته باشد تا اینکه کمکم از گوشه و کنار میشنیدم که خبری هست؛ یعنی مرحله اول که رتبهها آمد ما از تقلب هیچ خبری نداشتیم تا زمانی که نتایج مرحله نهایی اعلام شد و کمکم خبرهایی میشنیدیم که آدمهای عجیبی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاههای خوب قبول شدهاند.