شیر یک طرفه بین فلنجی دیسکی گروه تولیدی صنعتی آبنوس فناوران بین الملل | کسری سارانشیر یک طرفه بین فلنجی دیسکی گروه تولیدی صنعتی آبنوس فناوران بین الملل | کسری ساران

  • شیر یکطرفه در یک جهت عمل کرده و اگر نصب آن در جهت اشتباه صورت گیرد، مسیر جریان مسدود می شود.
  • حال اگر جریان سیال کند شود، توپ در نشیمنگاه خود نشسته و جریان را به سرعت قطع می کند.
  • مدل‌ها و دیسک‌های مختلف برای پاسخ گویی به نیازهای مختلف کاربر طراحی شده‌اند.
  • چک ولو توپی برای سیالات چسبناک و کاربری‌هایی که در آن‌ها فلس و رسوب وجود دارد، تولید شیر صنعتی مناسب است. طراحی این شیر به گونه‌ای است که طول عمر آن را افزایش داده و سایش توپ و نشیمنگاه را به حداقل می‌رساند. این شیر عملکردی بی صدا داشته و برای کاربری‌هایی توصیه می‌شود که جریان سیال به سرعت تغییر می‌کند.

    شیر یکطرفه توپی (Ball Check Valve):

    شیر یکطرفه در یک جهت عمل کرده و اگر نصب آن در جهت اشتباه صورت گیرد، مسیر جریان مسدود می شود. در شیر های یکطرفه پیستونی یا دیسک بالا رونده، نیروی سیال از زیر به دیسک وارد شده که باعث می شود دیسک از روی نشیمن شیر بلند شود و با قطع شدن جریان دیسک به روی نشیمن خود بر گردد. برای سریع تر انجام گرفتن این عمل، از یک فنر در پشت دیسک استفاده می شود.

    شیر یکطرفه فنری سوپاپی (Non Slam Check Valve):

    از شیر آب یکطرفه در سیستم لوله کشی آب ساختمان نیز استفاده می شود. هدف از قرار دادن انواع شیر یکطرفه آب در مسیر لوله کشی این است که اگر به هر دلیلی آب ساختمان قطع شد، آب موجود در لوله های ساختمان به سمت لوله اصلی بازگشت نکند. جریانی که داخل شیر کشویی لیفت برقرار می‌شود دو بار تغییر مسیر می‌دهد چراکه از یک مسیر افقی در بالای نشیمنگاه دیسک عبور می‌کند. هنگامی که دیسک به صورت عمودی به سمت بالا حرکت می‌کند، جریان برقرار شده و زمانی که جریان معکوس باشد به سمت پایین حرکت کرده و شیر بسته می‌شود.

    چک ولو چیست ؟

    از پرکاربرد ترین انواع شیر یکطرفه است که معمولاً دارای یک فنر روی دیسک است. این فنر به نیروی کمی جهت فشرده شدن نیاز دارد و با یک فشار اولیه درون سیال به عقب رانده شده و مسیر شیر را باز می کند. در حالتی که سیال جریان نداشته باشد یا فشار آن بسیار کم باشد، فنر دیسک را به جلو فشرده و مسیر جریان را جهت جلوگیری از بازگشت جریان می بندد. در صورتی که در جهت درست جریان فشاری ایجاد شود، این پیستون باز شده و در زمان بازگشت جریان در خلاف مسیر بلافاصله مسدود خواهد شد. در صنایعی نظیر نفت و گاز ، بخار ، انتقال آب و سیالات دیگر به دلیل مجاز بودن حرکت جریان تنها در یک طرف، استفاده از این مدل کاربرد دارد.

    منتشر شده در
    دسته‌بندی شده در اخبار