معماری مذهبی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «معماری اسلامی؛ تاریخ و معنای اجتماعی» ترجمه دکتر مهناز شایسته فر عضو هیأت علمی گروه هنرهای اسلامی است که به مباحث تاریخی معماری در ایران و معانی طیف‌های تاریخی معماری می‌پردازد. بخش دوم مختص ارجاعات و مستند‌سازی بخش اول است یک فرهنگ جغرافیایی از آثار تاریخی و کلیدی که به ترتیب موقعیت مکانی دسته بندی شده‌اند. این پیمایش منحصر به فرد، نه تنها مناطق مرکزی اسلام بلکه مناطق پیرامونی همچون صحرای آفریقای جنوبی و شرق دور را نیز در بر می‌گیرد که در آنجا مساجد و مدارس غالباً به سبک معماری غیر اسلامی ساخته شده‌اند. در این بخش، ضمن معرفی اولیه هر منطقه توضیحات و مشخصات بناها، نمودار زمانی و نقشه آورده شده است بیش از ۲۵۰ بنا به طور کامل تحلیل و به تصویر کشیده می‌شوند. گستردگی جغرفیای جهان اسلام از شرق تا غرب منجر به ایجاد تنوع و وسعتِ دایرۀ شمول معماری اسلامی شده است. پس از ظهور دین اسلام و شکل­ گیری نخستین داده­‌های فرهنگ و تمدن اسلامی، معماری اسلامی نیز در قالب مساجد، مدارس و آرامگاه ­ها نیز ایجاد شد.

هم چنین در آرایش فضای داخلی، قوس های کاذب به عنوان عنصری تزئینی بر روی سازه قابی مورد استفاده قرار گرفته است. آرامگاههای موجود در جزیره از الگوی پلان مربع که از رایج ترین الگوی مقبره آرامگاه های ایران است، تبعیت می کند. تهرنگ چهار گوش این بناها بوسیله گوشه سازی های متنوعی زمینه دایره ای شکل گنبد را شکل بخشیده اند.

پژوهشی در معماری مذهبی جزیره قشم

با ظهور داریوش اول در آیین و معماری ایرانی تغییراتی پدید آمد و به جای پرستش دو خدای میترا و اهورا، تنها اهورا مزدا ( آفتاب دانا ) خدای زرتشتیان شناخته شد و مورد عبادت قرار مقالات معماری و شهرسازی گرفت. از جمله این معابد می توان ابتدا به معبد معروف به «زندان سلیمان» در پاسارگاد و سپس به معبدی در نقش رستم به نام کعبه زرتشت اشاره کرد. به عقیده برخی از محققین کاربری کعبه زرتشت همانند یک ساعت خورشیدی برای تعیین زمان های نیایش اهورامزدا بر اساس تابش خورشید بوده است.

  • دریاچه نسبتا عمیقی با آبی صاف و زلال در وسط این مجموعه واقع است که آب آن از کف دریاچه میجوشد.
  • در سراسر خاور نزدیک باستان، همواره گرایشی به ستایش و پرستش کوه و شکل های مانند آن وجود داشت.
  • طرح آن مانند تخت جمشید است و ستون های آن همه از سنگ تراش است.
  • هر طبقه از روی سطح محوطه جداگانه ساخته شده و بالا رفته است.

معماری مذهبی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | معماری نواز در سراسر خاور نزدیک باستان، همواره گرایشی به ستایش و پرستش کوه و شکل های مانند آن وجود داشت. زیگورات های عظیم که به همواری یکنواخت جلگه بین النهرین (منطقه بین دو رود دجله و فرات)، جلوه می بخشید، در واقع تقلیدی از کوههای مقدس فلات ایران بودند. به نظر پوپ(مورخ آمریکایی) اگر چه تکوین این بناهای عظیم در بین النهرین بوده ولی الهام و مفهوم آن آشکارا ایرانی است.

قابلیت ها و مشکلات گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم)

شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.

معماری مذهبی در ایران[ویرایش]