آشنایی با اصول طراحی داخلی منزل مسکونی

امیدوارم که مطالعه این مقاله، دید تازهای نسبت به اهمیت طراحی پلان ساختمان مسکونی به شما داده باشد. طراحی داخلی، حرفه ای خلاقانه و پر از ویژگی های جذاب و خاص است که نسبتاً جدید و امروزی بوده و به طور مداوم در حال پیشرفت است و اغلب برای مردم گیج کننده و سخت به نظر می رسد. البته همه این تغییرات با کمک طراحی نشیمن و آشپزخانه منزل در معماری و طراحی داخلی مدرن و امروزی به کار می روند ممکن شده. حالا که با همه چیز درباره خانه های دوبلکس آشنا شدید، خوب است مزایا و معایب آن ها را نیز بدانید. البته در این فرایند، هماهنگی بین رنگ ها و اجزای داخلی و اثاثیه منزل، جلوهدهی این اجزا را شکیلتر و هماهنگتر به نمایش خواهد گذاشت. البته با وجود منظره زیبایی که این اتاق دارد، حتی اگر یک کمد بزرگ صورتی هم وسط اتاق وجود داشت، آن را نمیدیدیم!

فضای «سفید» یا همان فضای خالی بین اشیاء، با قفسهبندی باز به هم وصل میشوند و به کل آن فضا، حس شکوه و زیبایی میدهند. در کل ویلاهایی که با اختلاف سطح حداقل ، از زمین ساخته می شوند و بدون اختلاف سطح گذر هستند، همکف و یا فلت می گویند. حیف نیست که دیگر بخش های خانه از داشتن این طراوت و شادابی محروم باشند. داشتن یک دیوار برای قفسهبندی واقعا ظرفیت قراردادن وسایل زیادی را ایجاد میکند. سبک زندگی ما مدام تغییر میکند و خانههایمان و وسایل آنها هم در همین راستا دچار تغییر میشوند، ازجمله مبلمان.

طراحی داخلی منزل قدیمی

وقتی پای زندگی واقعی به میان میآید، خیلیها به استفاده از رنگهای نرم و گرم متمایل هستند؛ مثل طیف رنگهای قهوهای و سبز. خوشبختانه وقتی پای الگوهای هندسی به میان میآید، امکانات بینهایتی دردسترس هستند، ازجمله زیراندازها، آثار هنری، منسوجات، مبلمان، کاغذهای دیواری و غیره. اگرچه دیوارهای پر از عکس و دیگر چیزهای تماشایی همچنان پرطرفدار هستند، اما مُد فعلی بیشتر بهسوی نمایش تعداد کمتر کارهای هنری، و تمرکز بیشتر روی خودِ آن هنر تمایل دارد. رنگ سفید در عکسها زیباست، اما واقعیت این است که در بسیاری از خانهها، به خاطر معماریِ آن خانه یا سبک زندگی آدمهایش، چهرهی باورپذیری به خود نمیگیرد. استفاده از این شومینه های لوکس فضای خانه را علاوه بر گرمای مطبوع و خوب، دو چندان زیبا می کند. با این حال بهتر است طیفهای قهوهای و خاکستری را با هم مخلوط کنید تا فضای شیکی داشته باشید. خاکستری همچنان رنگ خنثیِ محبوبی برای دکوراتورهای معاصر است، اما طیف رنگ قهوهای همچنان در دکوراسیون مدرن پرطرفدار است.

شما میتوانید با الهام گرفتن از ایدههای امروزی و پیادهسازی آن در معماری و دکوراسیون داخلی یک دکوراسیون مدرن و زیبا برای خانهتان ایجاد کنید. ایدههای دکوراسیون مدرن، شکاف بین مدرنیته و طبیعت را در فضای معاصر پر کردهاند. مثلا استفاده از وسایل چوبی جلاداده، تجربهای نو را با وسیلهای که از جنس طبیعت است، برای ساکنان خانه به ارمغان میآورند. همچنین مبلمان چوبی و سبک به سبک روستایی، پرده سنتی، صندلیهای چوبی و پارچههای ساده مانند کتانی، پشمی و پنبهدوزی در انواع اتاقها به کار میروند. دکوراسیون سنتی برخی از مناطق بیشتر در انواع مختلف اکسسوریهای مخصوص آنها خلاصه میشود.

طراحی داخلی خانه ی دوبلکس

دیزاین خانه به شکل ترکیبی انجام شده است یعنی هم نشانه هایی از دکوراسیون روستیک و کلاسیک را در نمای داخلی منزل می بینیم هم شمه هایی از مدرنیته را. مبلمان انعطافپذیر هم از نظر شکل و هم کارکرد، در فضای معاصر از اهمیت فراوانی برخوردار است. دکوراسیون داخلی آپارتمان برای داشتن یک محیط زیبا و جذاب و البته آرامشدهنده برای اکثر خانوادهها اهمیت دارد. اغلب افرادی که به طراحان دکوراسیون داخلی مراجعه می کنند خواستار طراحی دکوراسیون منزل شیک هستند. و احتمالا شما تنها عضو فامیل خواهید بود که چنین ترکیب خاصی در منزل دارد! یک ایدهی دکوراسیون مدرن که احتمالا در محبوبیت طراحی و الگوهای هندسیِ دهههای گذشته ریشه دارد، استفاده از مواد طبیعی بهشکل ساختاریافته است. نکته: با تقسیم کردن فضاها میتوان از سبکهای مختلف دکوراسیون داخلی برای قسمتهای مختلف استفاده کرد که زیبایی و تنوع را به همراه خواهد داشت.

معمولا عکسهای ساده و بدون قاب روی دیوار آویزان میشوند، و زیباییِ سادگی را بهنمایش گذاشته و در قلمروی بصری، به محتوا بیش از پسزمینه بها میدهند. البته این دو رنگ به راحتی با رنگهای دیگر ترکیب میشوند و به چیدمان منزل زیبایی خاصی میدهند. ما احترام زیادی برای طراحان داخلی و تمام کارهای سخت آنها قائلیم اما گاهی اوقات افراد نمیتوانند یک طراح را برای طراحی منزل خود استخدام کنند و همزمان به طور کامل تمام تصمیمات و ایده آلهای ذهنی خود را در طراحی دکور منزلشان لحاظ کنند.

لزومی ندارد مبلمانی همهی اتاق را پر کند تا راحت باشد.

میتوانیم تختخواب بسیار بزرگی را روی کف اپوکسی محکم و زیبای اتاق قرار دهیم، یا قطعات آن را بهصورت مجزا در فضایی بزرگ بگذاریم تا نیازهای نشیمن ما را هم تأمین کند. در تصویر بالا اتاق خوابی را میبینید که در سمت چپ آن یک انباری نامرئی بزرگ با فضای بسیار زیاد قرار دارد. برای نمونه تلویزیون و شومینه دو نمونه بسیار ایدهآل هستند. از این به بعد، بخش بسیار مهم کارتان یعنی دریافت بازخوردها، اصلاح استراتژی و دوباره عمل کردن شروع میشود.

دکوراسیون داخلی خانه صد متری ایرانی از ویژگی های مورد توجه دکوراسیون سنتی در غرب، میتوان به آرام بخشی، منظم بودن و دارای رنگ و طرح بودن اشاره کرد. در ایجاد صورتهای مختلف صنایع دستی نیز نقشِ عمدهای را به عهده داشته است ؛ به طور مثال بافنده، اندازه قالی را براساس وسعت اتاقها میبافد و سفالگر براساس جایگاه سفال در فضای ساختمان شکل و حجم مورد نظر را میسازد . به عنوان مثال اگر رنگ پرده ها و مبلمان را کرم در نظر گرفتیم، رنگ دیوار را می توانیم آبی فیروزه ای یا طوسی در نظر بگیریم. اگر نه، میتوانید از الگوهای طبیعی در مقیاسهای بزرگتر هم استفاده کنید؛ برای مثال پوشاندن پلههای شناور با این طرحها، درست مثل تصویر بالا. یکی از بهترین ایدهها در دکوراسیون مدرن در رابطه با فناوری، پنهانکردن آنهاست.

به حداقل رساندن چیزهایی که جلوی پنجرهها را میگیرند یا در صورت امکان حذف کامل آنها، یکی از سادهترین ایدهها در دکوراسیون مدرن است که تقریبا در هر فضایی اجرایی است. آشپزخانهی براق و زیبا هم یکی از ایدههای دکوراسیون مدرن است، که طرفداران زیادی دارد. کار با چوب به طور عمده به شش رشته نجاری، نجاری نازککاری، منبتکاری، معرقکاری و خاتمکاری تقسیم میشود که هر کدام زیبای خاص خود را دارد، یکی از رشتههای کهن و زیبای کار با چوب، نجاری نازککاری یا اروسیسازی است. به همین دلیل بسیاری از طراحان داخلی پیشنهاد می کنند بخشی از طراحی داخلی خانه، فضای اداری یا ملک تجاری خود را با چوب کامل کنید. کاشیهای طرحدار شیشهای، مثل اینهایی که در تصویر بالا میبینید، چه روی دیوار باشند و چه کف اتاق، درهرصورت جلوهی شیکی به فضای خانه میدهند.

طراحی داخلی ساختمان مسکونی ایرانی

بسیاری از فضاهای مدرن، از ساختار و تکرار الگوهای هندسی بهره میبرند، چون این نوع نشانههای بصری به محیط اطراف نظم میدهند. گیاهان گلدانی، از درختچههای پهنبرگ بزرگ در گوشهی اتاق گرفته تا تراریومهای کوچک، زاویهها را تعدیل کرده و به خانه حس زندگی میدهند. خانههای مدرن پر از طرحهای حیوانات در اندازههای بزرگ و کوچک هستند. خانهی مدرن هم مانند ساکنانش، باید منحصربهفرد بهنظر بیاید و حس خاصی را منتقل کند. انتخاب رنگ آبی در دکوراسیون دمنزل کوچک ما، اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می کند. اگرچه رنگهای خنثی هنوز هم نقش بسیار مهمی در دکوراسیون مدرن ایفا میکنند، اما مُد معاصر بیشتر بهسوی طیف رنگهای سیرتر تمایل داشته است. رنگ روشن پرده هم بسیار اهمیت دارد.

طراحی داخلی خانه های ایرانی

بعضیها دکوراسیون مدرن را سرد و افسرده میدانند، اما این اصلا منصفانه نیست. در دکوراسیون پذیرایی، وجود دیوارهای خالی نشانهی نقص در طراحی است ولی به این معنی نیست که باید تمامی دیوار را با تابلو پوشاند. استفاده از گیاه کمی جلوه متفاوت به خطوط صاف و فضاهای خالی اضافه میکند. در این مرحله طراح سعی میکند طرح خود را بیشتر با تکیه بر نقشههای سه بعدی و با زیباسازی آن ها توسط رنگ، نور، بافت، قرار دادن موضوعات جنبی و… سطحِ باز اتاق، مانند آنچه در تصویر بالا میبینید، از نظر بصری به شما اجازه میدهد تا در آنِ واحد در سه یا چهار مکان مختلف باشید؛ در آشپزخانه، پشت میز ناهارخوری، در اتاق نشیمن و چهبسا پشت در ورودی. لزومی ندارد مبلمانی همهی اتاق را پر کند تا راحت باشد. مبلمانی که از مواد گوناگون ساخته شدهاند، جالب و منحصربهفرد هستند، و به همین خاطر است که در فضاهای مدرن جذابیت خاصی دارند.

طراحی داخلی خانه های ۵۰ متری

ابتدا بایستی تعریف درستی از سبک های طراحی نما داشته باشیم چرا که در حال حاضر و به دلیل نگاه منعفعت طلبانه به مقوله ساختمان با نماهایی در شهر مواجه هستیم که نمی توان آنها را در دسته بندی های اولیه طراحی نمای ساختمان مسکونی مانند طراحی نمای کلاسیک رومی و مدرن گنجاند چه رسد به سبک های زیر شاخه مانند نئو کلاسیک و اسلیمی و.. هزینه ها بخش مهمی در یک طراحی هستند، در مرحله بعدی محاسبات اولیه از هزینه های اجرا باید در نظر گرفته شود و سایر پلان های سازه و تاسیسات و .. آماده میشوند تا در نهایت برنامه ریزی مراحل اجرا و سایر مستندات آماده ارائه شود. مدل های دکوراسیون زیر راه پله را پیشنهاد می کنیم از دست ندهید، چون ایده آلی بسیار کاربردی و جالبی در آنها ارائه شده است. این افراد به بهانه قیمت ارزان ترممکن است خدمات بی کیفیتی ارائه دهند و موجب هدر رفت سرمایه مشتری شوند.در صورت نیاز به طراح دکوراسیون منزل یا دیزاینر و مشورت باآنها می توانید به صورت رایگان در سامانه هوم سرویز ثبت درخواست نمایید.

طراحی داخلی آپارتمان مسکونی

چیزی کـه آنرا در دکوراسیون اتاق پذیرایی شیک ایرانی نیز مشاهده کردیم. میتوانید حسوحال خودتان را از طریق استفاده از کاشیهای موزائیکی با طرحهای دلخواه بیان کنید؛ چیزی شبیه به این کاشی موزائیکیهای طلایی و سفید زیبای حمام که در تصویر بالا میبینید. برای خانه های کوچک نباید از رنگ های متنوع و طرح های پیچیده استفاده نمود بلکه توصیه می شود ابتدا یک یا دو رنگ دلخواه خود را انتخاب نمایید و سپس لوازم و دکوراسیون را از طیف آن رنگ خریداری نموده و بچینید. یک روش پرطرفدار دکوراسیون بین طراحان مختلف، قراردادن یک وسیله متفاوت در فضاست. آویزانکردن آینهی گِرد در کنار قابعکسهای چهارگوش، یا قراردادن تکصندلیِ صورتی در اتاق ناهارخوری کنار مجموعهی سفیدرنگ، از نمونههای این ایدهی دکوراسیون مدرن هستند. لازم به ذکر است که دیزاین منزل اول به سبک مدرن طراحی شده ، دیزاین منزل دوم ترکیبی از دیزاین مدرن و سنتی است و دکوراسیون منزل سوم به سبک کلاسیک طراحی شده است .

درواقع، مبلمان ساده و راحتی که با فضای اتاق سازگار باشد و به طرح بصریِ آن بیاید، جذابتر از مبلهای بسیار بزرگ سلطنتی است. 3. در صورتی که فشار زیادی به ورق پلکسی وارد شده و بشکند هیچ گونه مشکل امنیتی در آن یافت نخواهد شد زیرا خرد نشده و فقط به تکه های بزرگ تقسیم می گردد. برگ های آن باریک، ضخیم و آویزان هستند. نكته ای را كه بایستی در این روش به خاطر داشت، آن است كه سطح نهایی تعمیرات صاف نبوده و بسته به اندازه سنگدانهء مخلوط، دارای زبری و ناهمواری است. بایستی توجه داشت كه گرد خاك حاصله در این روش آن را بر جاهای بسته مناسب نمی سازد.

دکوراسیون داخلی منزل مدرن

بنیانگذار این برند فرشاد عبادی است که کار خود را با ۶ نفر نیروی انسانی و تولید روزانه ۱۵۰ کیلوگرم شکلات کار خود را آغاز کرده و امروز این کار را در مقیاس انبوه انجام طراحی داخلی منزل در تهران میدهد. واهید خانهای کاملا ایرانی داشته باشید میتوانید یکی از دیوارهای نشیمن را انتخاب کرده و آن را با انواع ظروف سفالی، حسیری و یا مجموعه بشقابهای گل سرخ چینی تزئین کنید. این لوسترهای بزرگ بافتهشده که در تصویر بالا میبینید، بهخاطر شکل ظاهری و گرمایشان به یکی از اقلام اولیهی آشپزخانههای زیبا و معاصر تبدیل شدهاند. سبد ها، بزرگ یا کوچک، در یک بافت یا رنگ طبیعی، هر کدام در نظم بخشیدن به وسایل کوچکتر بسیار جالب و کاربردی هستند.

برگ های آن باریک، ضخیم و آویزان هستند.