
بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1404
۴ هزار کتابخانه کلاسی در مدارس کشور تجهیز شدند

۱۲:۵۰ - ۰۳ آذر ۱۴۰۳
\xa0علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تج، ۴ هزار کتابخانه ک،ی مدارس کشور با بیان اینکه موضوع کتاب و کتاب خو،، در جامعه مهجور است و مکلفیم این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم گفت: باید مهارت های مطالعه را یاد دهیم.
وی با بیان اینکه آموزش وپرورش میدان دار اصلی کتاب و کتاب خو، است و در جامعه هیچ جایی را پیدا نمی کنید که این همه مخاطب داشته باشد افزود: مرکز ثقل و توسعه کشور و مسیر دانایی و توانایی و قدرت و توسعه، کتاب است، به نظر من، جای کار خیلی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کار های خوبی را معاونت پرورشی از گذشته شروع کرده، اما فاصله بسیار است ادامه داد: ۶۵۰ هزار ک، درس و ۱۱۸ هزار مدرسه در کشور وجود دارد، زم، می تو،م ادعا داشته باشیم که حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه ک،ی داشته باشیم.
کاظمی با بیان اینکه باید بگویم نتوانستیم در حوزه کتاب خو،، سرمایه گذاری های کافی داشته باشیم گفت: این حرکات نمادین هم قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین کارها، محور توسعه و تج، کتابخانه های ک،ی در مدارس است، اما اینکه چگونه اقدام کنیم، مهم است افزود: اگر به دانش آموزان بگوییم یک کتاب بیاورند، آنها دو کتاب می آورند. اگر به اولیا بگوییم دو کتاب بیاورید، کمک می کنند. این دو کتاب، پول دو کیلو میوه نمی شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قطعاً نمی تو،م به همین راحتی کتابخانه ۱۱۷ هزار مدرسه را تج، کنیم، اما با مشاوره هدفمند می تو،م این کار را انجام دهیم ادامه داد: موضوع کتاب و کتاب خو،، در جامعه مهجور است و مکلفیم این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم. باید مهارت های مطالعه را یاد بدهیم.
کاظمی با بیان اینکه باید کتاب های درست را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و بعد مهارت های مطالعه را بیاموزیم گفت: در این راستا باید دوره آشنایی یا مهارت های مطالعه را برای تمام معلمان برگزار کنیم و از ظرفیت تمام معلمان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه صرفاً کتاب در قفسه بگذاریم فایده ندارد افزود: مدیران ما در آموزش و پرورش باید شرایط انس با کتاب را فراهم کنند.
کاظمی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم آموزش وپرورش کشف و پرورش استعدادهاست و نویسندگی از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: جامعه نیاز دارد و تمدن و زیر ساخت کشور همین است لذا در آموزش وپرورش وظیفه داریم روی این موضوع با تمرکز بیشتری کار کنیم و بد،م تمام اتفاقات تعلیم وتربیت در مدرسه اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهم نقش الگویی کتاب هاست افزود: در بعضی از بخش ها مثل ورزش کاملاً جامعه معرفی می شود، اما در حوزه های علمی فرهنگی و هنری باید معرفی کنیم و می تو،م این را موضوعی دنبال کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر می خواهیم در این حوزه موفق باشیم باید نقشه راه تدوین کنیم ادامه داد: همچنین ضریب نفوذ جشنواره ها پایین است. ۵۰۰ نفر شرکت می کنند و در یک دوره به یک میلیون رسیدند. این کار مربی و مدیر نیست کار معلم در ک، درس است.
کاظمی با بیان اینکه معلم در کانون توجه است گفت: حتماً باید تلاش کنیم هر دانش آموز در کتاب درسی، یک کتاب غیردرسی بخواند البته حل مسئله و تست نه، بلکه ظرفیت علمی به کتاب و دانش به دانش آموزان اضافه کند.
معاون پرورشی و فرهنگی و، آموزش و پرورش با بیان اینکه در هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری و تربیتی، سکوی کارینو افتتاح می شود گفت: مقرر شده امسال برای هر کتاب درسی یک پیوند کتاب غیر درسی قرار دهیم تا بتو،م میانگین مطالعه را در دانش آموزان افزایش دهیم.
به هر کتاب درسی یک کتاب غیردرسی پیوند می شود/ افتتاح سکوی «کارینو» در کانون های پرورش فکری
\xa0حجت ا،لام محمدحسین پورث، در مراسم تج، ۴ هزار کتابخانه ک،ی مدارس کشور با بیان اینکه بحث کتاب، مطالعه و کتابخو، از موارد مورد تاکید رهبر معظم رهبری است گفت: در این راستا در معاونت پرورشی ،وان پویش کتابخو، در آموزش و پرورش به ،وان «کتاب نوش» تغییر کرد و در مدرسه تعریف شد.
وی با بیان اینکه در این راستا فرهنگ کتابخو، تغییر کرد افزود: به بحث نویسندگی باید توجه شود که در این راستا علاوه بر آموزش نویسندگی در هزار و ۱۸۲ کانون پرورش فکری و تربیتی، سکوی کارینو هم افتتاح می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی و، آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز ۴۰۰۰ ک، درس به کتابخانه ک،ی تج، می شود ادامه داد: در این راستا باید ۱۱۸۲ کانون پرورش فکری هم به کتابخانه ک،ی تج، شود.
پورث، با بیان اینکه اقدام بعدی طرح مشک مشاوره کتاب است که کتاب را براساس نیاز ها و منقضیات دانش آموزان تولید می کند که با مشارکت موسسه منادی تربیت اجرا می شود گفت: همچنین ۶ پویش کتابخو، دیگر هم اجرا می شود که یکی از این پویش ها «کتابخانه دست ساز من» است.
وی اظهار کرد: مقررشده امسال برای هر کتاب درسی یک پیوند کتاب غیر درسی قرار دهیم تا بتو،م میانگین مطالعه را در دانش آموزان افزایش دهیم.
در ادامه این مراسم خداشاهی مدیر مدرسه دخترانه شاهد امام سجاد منطقه ۱۴ تهران با بیان اینکه دبستان شاهد در سال ۱۳۹۰ با مشارکت خیر شاه حسینی احداث شد گفت: این مدرسه دارای دو دوره ابتدایی اول و دوم است همچنین دراین دبستان دو فرزند شهید نیز تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه در این مدرسه ۱۲ کتابخانه ک،ی وجود دارد که به کتاب های منادی تربیت و کانون پرورش فکری مجهز است افزود: مقام معظم رهبری بر کتابخو، تاکید دارند؛ امیدواریم که با عملیاتی شدن سند تحول بنیادین و تربیت شش ساحتی بتو،م که در مسیر تربیت دانش آموزان گام برداریم و با پیاده سازی تربیت دینی من، به حیات طیبه به ،وان مهمترین مفهوم سند تحول بنیادین دست پیدا کنیم.
منبع: ایسنا
منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8872546/%DB%B4-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF